Oldalak

2019. május 18., szombat

Süt a nap,

világít a reggel, s az ember rácsodálkozik.Annyira megszoktuk a hideget, szelet, esőt, a normális, aktuális időjárás már csodának számít.

Vizes a kert, nem jó rámenni, beleragad az ember. Mégis megtettem, csomagot kaptam, messziről érkeztek lizinka és társai. Itt is köszönöm Mancokának. Ha már érkeztek, s a lehetőség megvolt hamar kiültettem őket. S várom, hogy megmutassák magukat. Remélem, hogy az időjárás melléjük áll, ahogy a borágóim mellé is, mert nem győzöm a palántákat fel-lepakolni földre, ablakba. Védeném őket, ha már nagy nehezen hozzájuk jutottam.

Négy óra óta vagyok fent, "kimosva", ahogy mondani szokták, de nem tudok visszaaludni. Nem nézek tehát jó nap elébe, pedig ha jó az idő lenne mit tenni. Tavaly egész nyáron kitermeltem a növényeket, a kokárdák máris úgy felhúztak, kidőltek. Ember tervez, eső felhúz, s máris változik az amit látni szerettünk volna.

A fűzfa, s vele a madárvilág nagyon hiányzik.Szívfájdítóan. Az időjárás miatt az ember még időt sem nagyon tölthetett kint, a diófa most lombosodik, szegényt a szél megtépázta alaposan. Győzzük szedegetni a szétszórt ágakat. Talán rajta majd lesznek, ide majd jönnek látogatók. 

 A rózsaloncoknak tavaly alaposan nekiestem, megmetszettem őket. Még ilyen dúsan nem virágzott ez a kis koszorúslány a ház melletti rézsűn. Mindig félek a metszésektől, pedig csak igazán JÓL kellene metszeni. Ehhez kellene érteni, vagy merészen belevágni. Itt van pl. a szömörce, a felnyúlt, a tavalyi eső által felhúzott ágaival. Lehet, hogy ezeket is le kellett volna vágni? Van valakinek, mit tesz vele? Úgy szeretem mikor estefelé, napnyugtakor megvilágítja a lombját, s vörösben fénylik az egész bokor.

Ő számomra még mindig titok: milyen növény lehet? Már vagy félméteres, kupacban nőnek, nem akartam szétültetni őket, ismeretlenül.


S íme a kert egy másik részén is virágozni kezdenek a növények. A haranglábakról mindig kedves blogolvasóm, Tina jut eszembe, ahogy szórta szét a magjait. Sajnos a csigák is közbeléptek. S tanultam a tavalyi kertlátogatás kertészétől, ő nem kapál, csak kihúzza a gyomokat, mert a kapálással eltüntetheti a szél által szétszórt jövevény növényeket is.



S hogy jártunk a szomszédasszonyommal együtt? Tavaly sok volt a kána/kanna, jó nagy terjeszkedéssel, megmondom elegem volt, alig tudtam ősszel kiásni őket. Ő meg elosztogatta.  Nem is tettem, tettünk el annyi rizómát, erre idén nem bújnak elő. Viszont mire jó, ha mi osztogatunk, most lehet annak a gyerekeiből kérni, majd jövőre.

S végül a bimbózó írisz. Mintha angol úrhölgy lenne, s valami rafinált kalap ülne a feje tetején. Nekem mindig ez jut eszembe róla, ha ránézek. Tavaly nem nyíltak, akkor most lesz öröm.

10 megjegyzés:

  1. Az a "nemtudodmicsoda"növény az alkörmös.Bogyóit a madarak viszik.Mindenszentekre szépen bepirosodnak a levelei,a bogyós fürtjei díszítenek,én a temetői csokrokba szívesen becsempészem.Régen bort festettek a bogyójával.
    Anci

    VálaszTörlés
  2. Hogy került ide? Madarak hozhatták? Csomóban van. Rejtély.

    VálaszTörlés
  3. Azért az alkörmössel vigyázz, minden része mérgező, nehogy a kisunokák megkóstolják. Azonkívül mindent elnyom a környezetében, szapora, invazív, rosszabb mint a tarack. Érdekes, hogy a homoktalajt kedveli, lehet, hogy Nálad lassabban növekszik majd. Hatalmas gyökeret ereszt, magasra nő, nehéz tőle megszabadulni.

    VálaszTörlés
  4. Csodás a kerted! Mennyi szépség van benne! Az a cserszömörce az én fantáziámat is megmozgatta, keresek neki helyet.
    A metszésekkel én is úgy vagyok mint te, de most alaposan meg fogom én is kurtítani az ágakat. A japánbirs már áldozatul is esett és szurkolok, hogy túlélje.
    Az alkörmöstől jobb lesz megszabadulni most, amíg nem késő!
    Az újoncaidnak kedvezett az időjárás, biztosan mind megered majd. Legyen benne sok örömöd!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én a városinak nekimentem, elengedte magát. A japánbirs, ház sarkánál nő, nem volt előny a hatalmas bokor. Első évben próbálta magát helyrehozni, idei virágzása csoda volt. https://www.instagram.com/p/BvwEbF_H8kM/

      Törlés
  5. Mint egy botanikus kert ! rengeteg szépséged van - és habár dolgozni is kell rendesen velük, de azért olyan jó gyönyörködni amikor virágba barul minden. Az alkörmös galád növény én is a kiirtására biztatlak !

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Dolgozunk és gyönyörködünk, ma a kutya dolgozott főleg, én meg ápoltam előbb magam, aztán helyrehoztam a kertet.

      Törlés
  6. Anikós de gyönyörű a rózsaloncod, már egyideje szemezek vele, hogy a kertemben nekem is legyen.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Lehet, hogy lefotózom amik vannak, mind más, nem lehet választani köztük. Csodaszépek, ez biztos.

      Törlés
  7. Anikó bocs most látom, hogy elírtam a nevedet.)

    VálaszTörlés