Oldalak

2020. március 6., péntek

Akkor most írnék a kudarcokról,

már a kertben. Tavaly nagy lendülettel láttam neki a talaj növényekkel való befuttatásának. A Pázsitviola kb. 20 tőből, ha 5!!!!! megeredt, ezek sem terültek a beígért 80 cm-re. Mondjuk két segédkertész is segített a megeredésükben és terülésükben: a vakond és Zsebi. Nem tudom melyik okozta a nagyobb kárt? Aztán volt a kedvenc kertészemnek is fél mondata, nálatok rossz a talaj. Értsd a volt tulaj és a szomszédok is -mint kiderült- idehordták a törmeléket a lebontott épületekből, erre húztak talajt, földet, de mint ezt hosszú évek tapasztalati alapján kiderült úgy kellett volna bármit csinálni, hogy előbb ezeket kitermeljük a föld alól. Mire ez tudatosodott bennem.

Ami az érdekes, a kerítés mellett az odaültetett kánák, asterek nőnek égig, mint a bolondgomba. Ott nem volt "terítés", aztán onnan fél méterre KO. S van terület, szintén a kerítés közelében, ahol égig nőnek a növények. Az ősidőkben itt feltehetően trágyadomb volt. Előtte a bokrok alatt már homokos a terület, valószínű idehordták, de miért a homokot? Fölötte két db. bokor volt, de mire a sok homok? Ha ültetek jól meg kell komposztozni, stb. Úgy látom a meténg szeret itt, tavaly óta jól elszaporodott. Legalább ő megtette.

Ahol az ajándék  podaragfű terült volna, s úgy kaptam ez nő mint a bolondgomba, hát nem tette. Igaz a segédkertészek itt is tették a dolgukat, de valamiért máshol sem. Nem öntöztem eleget?

A 2 négyzetméteres tarkalevelű, gyönyörű Ajugát sutyiban tarra rágták a meztelen csigák. Nem is értettem, hogy nem figyeltem, pedig itt csigaírtószert szórtam ki rendesen. Ezek szerint még többet kellett volna. Még ennél is többet?

Tarackoló kékgyökér. Ő sem tarackolt, első helyén alig akart megeredni, elunva átültettem, nos itt magára talált, de főleg a közé keveredve érkezett petúnia. Nos ő késő őszig gyönyörűen nyílt ott, ahol semmi dolga, helye nem volt, s mégis csodát mutatott. Ki érti ezt? Remélem a kékgyökér idén beindul, s hű lesz a nevéhez.


S volt még két nagy mellényúlásom vagy sem? A Fürtös fáklyaliliom a 3 tőből egy helyen sem virágzott. Beraktam a sásliliomok mellé, de azok a szomszédból idefolyó csapadék miatt(?) égig értek, - nőttek lehet, hogy elfogták előle a napfényt? Vagy első éven nem virágzik? Most kettőt kiültettem, napfényre, kíváncsi vagyok mire megyünk?


S még itt van az Örökzöld keserűfű, a teljes kudarc. Takarva lettek, átültettem őket. Ha ott megmaradtak, örültem, de virágozni egyik sem virágzott. Most kíváncsian várom valamelyik helyen feltör-e? S mi lesz utána?  Pedig olyan szépen elterveztem mindent, tavaly télen. Idén rá sem néztem kerti dolgokra, nem is értettem magam. Valamiért "leültem".

A legnagyobb szívfájdalom, a haranglábak. Kedves olvasóm, Tina írta náluk az udvaron mennyire szórja a magjait. Szórta itt, s jól is laktak a meztelen csigák a kikelő növénykékkel. Tavaly pusztításuktól, a már megtörtént tarra rágásból való feléledés után a jól bevált csigaméreggel tudtam megmenteni ami már nagyobb volt, egy tövet. Az erős, régebbi tövek a rágást jól átvészelték, vagy őket, nem mindet támadták meg. Szóval senki ne csodálkozzon, ha nem tudok róluk szeretettel írni.



S megint elgondolkodom, ahonnan hoztam a haranglábtöveket elhagyott, építési terület volt abban az évben. . Ott a kutya nem törődött velük, s mégis élték világukat. Régi, bejáratott kert volt, haszonkert is volt mögötte. Gondolom kiváló talajjal. S még kevesebb csigával.

Ezek az én feltételezéseim. Ha bármi tanácsot, ötletet tudtok adni, megköszönöm.


S természetesen a többi növény megeredt, éli világát, túlélte a segédkertészek ténykedését. S voltak meglepetések pl, a szétszóródó téltemető, a meglepetésre kikelt hunyorok (amiket most Zsebi elég radikálisan vett kezelésbe, sajnos, az anyanövénnyel együtt.)


Szóval a sok siker és öröm, szépség mellett most inkább a gondjaimat osztottam meg.






4 megjegyzés:

  1. Soha nem látszik a fotóidon, hogy mennyi gond is van a háttérben, nekem mindig az jön le, világszép nálad minden. Annyira gyönyörű minden, látszik a gondoskodás, a jól megtervezettség, hogy hová ülteted a növénykéidet. Annyira harmonikusak a képek mindig, úgy szeretem nézegetni :)

    Még a tervezgetés fázisában vagyok én is, annyira sáros a talaj, hogy képtelenség rámenni, pedig van egy csomó ültetni valóm :) nem baj, nem türelmetlenkedek, úgyis utoléri magát minden ha jön a jó idő.

    Csiga témában nem vagyok szakértő, hála Istennek itt nincsenek nálunk, ha mégis találok egy-kettőt gondoskodok róla, hogy ne is legyen.

    VálaszTörlés
  2. Csiga hiánynak nagyon örülj, tragikus. Röviden és keserűen. Itt éli hideg van, nagyon rosszul vagyok. Fekszem. Igazad van a napsütés pár nap alatt csodákat tesz majd.

    VálaszTörlés
  3. Túl nagy a területed ahhoz, hogy véglegesen eredményes csigairtást tudj végezni, így hát folyamatosan kell harcolni velük - ami nem olcsó és nem egyszerű. Én (zárt, kicsi kert) elég jól megküzdöttem velük, na de jöttek helyettük tavaly a poloskák. Nem tudom, idén mi vár rám ?

    VálaszTörlés
  4. Olvasom a soraidat, és azon gondolkodom, hogy ilyen gondjaim, kudarcaim nekem is vannak bőven. Ezzel harcolunk naponta és próbáljuk a legjobbat kihozni belőle. A kudarcok mellett ott vannak a sikerélmények, koncentrálj arra! Magazinba illő kerted van, én csak irigykedni (Ne értsd félre, ez jó indulatú) tudok a sok-sok szépséged láttán.
    Egy kert szépsége mögött rengeteg munka van, amit egy külső szemlélő nem lát.
    Ne keseredj el, mikor jön a jó idő, minden megváltozik.
    A csigákkal én is küzdök, évek óta nem tudok tőlük sok növényt nevelni. Mindent kipróbáltam már, de hasztalan, mert mindkét oldalon elhanyagolt kert van.

    VálaszTörlés