Oldalak

2018. február 23., péntek

Ez is, az is

Az este a „kis ember” háza előtt belecsúszott egy kamion az árokba. Kiütötte a villanyoszlopot, tehát máig nincs közvilágítás és net (nálunk). Nyolc óra tizenöt perc van. S még nem jöttek vissza a tűzoltók sem, hogy kihúzzák az árokból. Este, a sötét miatt vagy ki tudja miért, nem sikerült.
----Nem is tudtam, hogy Ottónak hívják.
Kit?
 A kis embert.
A rózsás embert?---

Olvastam egy budapesti csoportról, akik régi idők viseleteibe öltöznek, akár maguk is készítik el azokat. S mert a téma ismerői tanácsokat is adnak régi ruhák varrása ügyében. Eszembe jut A gésa emlékiratai c. könyv. Amikor New Yorkba került, s látta a Pillangó kisasszony jelmezeit megkereste az illetékest, s elmondta, mennyire nem eredetiek a kimonók. Az új színpadra állítás jelmeztervezője már ő lett.  Mert ugyebár a kívülálló lát egy kimonót, a bennfentes tudja a színeket, anyagokat, öveket, elhelyezéseket, stb. Akkor már legyünk eredetiek. S eszembe jut egy kiállítás valaha Csíkszeredában, a Mikó várban. Népviseleti babák. Látszatra egyformák voltak, s ha jobban megnézte az ember láthatta a pici eltéréseket, de a falvak lakói biztosra tudták melyik viselet, melyik falu lakóját mutatja.
Ki tudja hogy működnek a hallókészülékek elemei? Nem hordásra merülnek le? Az ember azt hinné. A valóságban az illető beteszi, este, kiveszi, majd elfelejti másnap betenni a hallókészüléket. S mire betenné az elem sípol, mert lemerült. Nem hiszi el, alig használta. Játszani kezd, kiveszi  a készülékből, nem csak nyitva teszi el. Akkor is. Egy hetes pontossággal a csomagolásból elővett, de használni elfelejtett elemek lemerülnek. (Miért van akkor az illetőnek hallókészüléke? Hát ez az! Valószínű, ha rendszeresen emberek közt lenne, kellene; mert nem mindenki beszél egyforma hangerővel és hangszínnel. Lásd az orvosi rendelőben való várakozás közben sutyorgókat. Nem veszi észre, hogy nem hallják, nem is érdekli, csak mondja, mondja, mondhassa. Szegény).

Újabb ölbemacskám lett: az Öregasszony. Eddig, ha letettem maga netán olvasni, netezni Mózsi rögtön feltalálta magát, azaz megtalált engem. Most Cicóval lett nagy a szerelem, a kényszerfekvés, a kényeztetés lebontotta a falat köztünk. Ő is megérkezett az ölembe. Az a jó két centi mély vágás a lábán nagyon durva, gyógyul, de idő kell neki, addig háromlábon gyábokol. Valahogy hasonlóan írta Lázár Ervin.


Ők meg csak jönnek, várnak, esznek. Annyi verebünk lett hirtelen. Cinkéék szerencséje a kövérségük, hátha jót tesz majd nekik a nagy hidegben. A "tartalék", mint az etetőjüknek...

 A hó egyre nő, nem nagyon, de biztosan. 25-30 cm, helyétől függően, lent a kertben igazi hóbunda. Bitangul érezem magam. Gondoljatok rám. A fentieket még net hiánykor írtam.

 

11 megjegyzés:

  1. Szóval minkét cica" megérkezett."Nyugalmat találnak melletted. A Gésa emlékirataiból én erre nem is emlékeztem. Annak a zöld szemű kislánynak a kálváriája és a hajszál híján elveszése, mint a többieknek, ez és a kor megpróbáltatásaira emlékszem inkább. Imádtam. Ha szeretsz olvasni Anchee Min kínai író könyveit is ajánlanám. Remekül ír és megismerhető könyveiből Kína. Egyik műve: Madame Mao. Hú, de sokat olvastam régen! Mindegy.
    Az áramkimaradás vacak dolog: mélyhűtőnek, az abban levőknek kampec.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Látod tőle nem olvastam , legalábbis nem tűnik ismerősnek. Dühöngtek is a lakók az áramkimarás miatt, ma mesélte a boltos, hogy náluk pl. ma sem volt, telefonálhatott miatta. Viszont ez a kanyar állandó veszély.

      Törlés
  2. De jó dolguk van a cicáknak! igazából nem is csodálkozom rajta, hogy behúzódnak a jó meleg szobába. Csak nézem ámulva a nagy havat, persze láttam a hírekben, hogy mennyi hó esett a Dunántúlon. Itt változatlanul egy szem hó nincs, ami kicsi esett ma is, elolvadt ahogy leesett. Nem hiányozna, bár most nem bánnám, védené egy kicsit a virágokat a nagy fagytól.

    Azokat a népviseletbe öltözött babákat én is láttam Csíkszeredán, mesélték, szinte minden falunak más a mintája, a jelentése, összeállítása.
    Olyan lehet ez, mint a skótoknál a skót szoknya, ott is ahány klán, annyi szín, minta.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Elképzelhetetlen, hogy nincs nálatok hó, pedig tapasztalhattam mennyire más egy országon belül is az időjárás, sokszor még itt és a város között is. Tetszik, hogy láttuk azt a kiállítást, "együtt", én. kb. 2000 körül valamikor.

      Törlés
  3. Anyósommal orvosnál voltunk, kicsit már nagyot hall az egyik fülére, de csak kicsit, vele éppen arról beszélgettünk, hogy csináltathatna magának hallókészüléket, de aki irtó drágán megcsináltatta, panaszkodik, hogy állandóan lemerül benne az elem, akkor is, ha nem is használja és csak sípol. Akkor meg minek?
    Anyósom mellett álltam, de még nekem is erősen kellett koncentrálnom a recepciónál, hogy az alapzajban meghalljam, mit kérdeznek az ablak másik oldalán, mikor szólítanak stb, pedig nekem még ép a hallásom, ha igaz. A halláskárosodással is nehéz lehet megbarátkozni. Kiszolgáltatottá válik az ember.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tudod, sokáig azért voltam kirekesztve a világból, mert izombetegség miatt 33-tól 40-41 éves koromig nem tudtam beszélni, vagy rosszul. Aztán agykontrollal meggyógyítottam, vagy ki tudja? Után kezdtem évek múlva rosszul hallani, akkor meg azért rekesztődtem ki ,mert nem hallottam. Pl. ha a munkahelyemen mellettem keverték a sz---t, nem hallottam őket, így ki is maradtam mindenből. Jó vagy rossz volt-e? Megszoktam, hogy kívül vagyok. Inkább így éltem meg. Viszont ez az elemdolog szemétség.

      Törlés
  4. Készakarva nem kommenteltem a balesetes posztodhoz... de most azért annyit írok, hogy a település vezetőinek talán meg kellene próbálni valamiféle intézkedést hozni. Én nem tudom, mi legyen ez, de bizonyára sokféle elgondolás szóba jöhetne, ha ez egy ilyen veszélyes kanyar. A legegyszerűbb egy u.n. lassításra kényszerítő "ugrató" - biztos tudod, miről beszélek. Nálunk iskolák környékén van ilyen, s kénytelen-kelletlen lelassítanak itt az autósok.

    Cic-téma: Nem emlékszem (vagy elfelejtettem már?) de az enyémek is alvásrekordokat döntögetnek. Egyszerűen fel se kelnek máskor, csak enni, meg naponta max. kétszer dolgukat végezni az udvarban, de Berci még ezen is meditál, mert áll percekig az ajtó előtt, mire döntésre jut.

    Hallókészülék: a világ mocsoksága - minden tekintetben, hogy a beteg emberekkel mennyire kitolnak. Legyen szó gyógyszerről, vagy orvosi segédeszközről. Nem remélem, hogy ebben valaha is változás fog történni, mindig voltak és lesznek, akik mások kárán akarnak gazdagodni.

    VálaszTörlés
  5. A férjem emiatt akart szólni közmeghallgatáson, de valamiért nem lehet, vannak közlekedési szabályok. Azt hiszem,mert főút.

    VálaszTörlés
  6. Nekem meg a Rózsa Sándor jutott az eszembe, amit még Hofi Géza is előszeretettel gúnyolt. Ti. hogy a parasztlánynak hogy repdesett a műszempillája... meg hogy a tehenek nem is tehenek voltak, vagy fordítva, már nem emlékszem. Ennyit a hitelességről. Bizony, ami nem eredeti, nem tudni, miért bántja az ember szemét, ha nem ért hozzá. Én a gésa emlékirataiból csak a történetre emlékszem, egyébként megnéztem többször is. Hogy ezeket a szerencsétleneket a hülye divatok mennyire elcsúnyították, de hát ez a divatok dolga. Minden korban, például hiába szólnak milliószor az orvosok, mennyire káros a tűsarok, mégis mindenhol azt hordatják, különben föl se engedik őket a színpadra vagy a lámpák elé. Hogy szétmegy a lábuk, nem számít, jön a mentő, elszállít (ezt az utóbbi szörnyűséget a sógorom mondta mindig, most csak úgy bejött, egyébként sose használom). Erről jut eszembe Jázmin, pénteken azt mondja nekem, hogy a fiúk a verseket csúnya szavakkal elferdítik. Rögtön eszembe jutott jó néhány ilyen a gyerekkoromból, de isten ments, hogy elmondjam, időben visszanyeltem. A végén még eltanulja, amúgy is sok mindent eltanul, anyja saját bevallása szerint még tőle is, néha kibukik belőle valami. No ettől még nem lesz senkinek semmi baja, minden gyerekkornak megvan a maga külön kultúrtörténete, amit a felnőtt sokszor nem is tud, ha meghallaná, úgy elképedne, hogy miket ki nem találnak, túlszárnyalják még az idősebbeket is. De ez régen is így volt, a paraszti kultúrákban ugyanúgy. Épp a harmadik ilyen tárgyú könyvet nyúzom. Volt egy könyv, Mi körül forog a világ? tán ez a címe, azt hiszem, már elmenekítettem otthonról régebben. Nem esküszöm meg rá, ? Mária írta (lehet, hogy Ember Mária volt, merthogy az is történelmet magyarázó volt), és összegyűjtötte az ország különböző részein a régi csúnyálkodásokat. És ez meg volt engedve, valami szórakozás kellett a fiatalságnak, no meg az öregjének is. Az öreg parasztasszony foghíjas szája elé kapta a kezét, mikor röhintve kimondta, amit tényleg ki is mondtak.

    VálaszTörlés
  7. A gyerekkori benyomásokról: anyám varrt... Igen, evvel a tapasztalattal és apám cipészi múltjával élni nem elég a macerás bigyózásokhoz. Türelem és kreatív gondolkozás is kell. Na most: a kreatív gondolkodás lecsapódhat az építészet remekeinek észrevételében is. Anyukádtól örökölhetted a szépérzékedet. A részletgazdag látásmódot. Borzasztóan összetett a művészet.

    VálaszTörlés
  8. Bea, de a varrás is már kreativitást feltételez, persze annak aki nem csak varr, de mestere. Művésze,egy ruha kiemel, takar, felemel, vagy letaszít. Láttad A ruhavarró c. filmet? Azt olvastam könyvben is, no ott megtanulta az ember annak csínyját-bínját.Néztem a babát, ahogy az ruha áll rajta, tartása van, lenge, mint a tavasz. Szép. Azért azokat a mintákat, amiket varrsz a rész alapján is egészben látni, nem kevés.Mint egy festmény, csak másként.

    VálaszTörlés