Oldalak

2022. augusztus 10., szerda

A kertészeti műsorokról

 Aki kertet alakít ki vagy már magával hozta a családjából a növények szeretetét és ismeretét, vagy pedig belecsöppen, ahogy a szomszédom mondta: beszippantja a kert. A kert egy élő organizmus, létezéséhez sok minden együttléte szükséges, talaj, időjárás, mikroklima, növények, s elképzelések. Ki-ki milyen típusú kertet szeretne, képzel el magának. Aztán szerencsés esetben ez összejön, máskor talajcserék után sikerül csodálatos kerteket összerakni, fenntartani. 

Egy-egy kerttípuson belül is sokfélék a kertek, ahogy s mások vagyunk akik kertészkedünk bennük. Egy biztos, egy kertnek nem lehet csak úgy nekiállni, rengeteget kell olvasni, tanulni hozzá. Másként ez nem megy. Vagy már hoztuk magunkkal az ismereteket. Nem tudom kik a szerencsésebbek. Látok kerttulajdosokat, akik a saját kertjük megépítése, összerakása után képezték magukat hivatalosan is, s lettek kertépítők, kerttervezők (Csodás kertem, Titkos kert, így hirtelenjében).

Hasznosak a kertes műsorok, vlogok, blogok, stb. Nagyon hasznos tapasztalatokat osztanak meg, amit ki-ki a maga lehetőségeihez képest alkalmazhat. S itt a lényeg, a maga lehetőségeihez képest. S van amikor egy-egy növényről bizony eltérő ismereteket is találunk a neten, aztán gondolkodhatunk, hogy most melyik szerint is ültessük, neveljük.

Egy négyzetméteren belül van négy darab Vincám (Catharanthus roseus), mind a négy más méretű, más növekedésű. Akkor most mi is van? Most néztem meg, szárazságtűrő,  már ne öntözzem, kb. egy hónapja lehet beültetve a földbe, nálunk. Akkor már legyökerezhetett.

Ő az a rózsa, aki nálunk van mondjuk négy-öt éve. A kertünkban sehogy nem akart megmaradni. Harmadik helyéről tavaly ősszel kiástam, s új helyre ültettem. Aztán rájöttem, hogy az mégsem jó hely, újabb helyre került. Láss csodát, az új helyen bár picike maga a növény, de virágzik!! S újabb csoda, amit vagy ahonnan őt kiástam, maradhatott a földben egy rész, mert idén fejlődésnek indult, s ismét láss csodát virágzik!!!!




4 megjegyzés:

  1. Ahogy te pakolgattad a rózsát egyik helyről a másikra, hát én úgy rakosgatom a phlox meg a hortenzia bokraimat. Valószínűleg utálják ezt a kerti földet, mennek nagy cserépbe...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem csak egyszerű rózsa, q néni neghalt, ott maradt a kertben. S élt. Megmentettem. S látod, itt nem találta magát.Remélem most már marad, megmarad.

      Törlés
  2. Nehéz okosnak lenni, mert ahogy le is írod, hogy egy kerten belül az a növény hányféleképpen tud viselkedni. Nagyon sok kertes műsort megnézek én is, sokat tanulok belőlük, de a gyakorlat sokszor nagyon más, különösen ilyen időjárási körülmények mellett.

    VálaszTörlés
  3. Margó, műveletek, hányféle videó van, mind más. Legyél okos. Meg amikor hozzá nem értő lát egy ilyen műsort, s kioktat. Legegyszerűbb a józan paraszti eszünkbe hallgatni, s csinálni úgy.

    VálaszTörlés