Oldalak

2012. június 3., vasárnap

Szerelmek, nők, könyvek

Két könyv került a kezembe, az egyiket Ágnes olvassa  (Liv Ullmann: Változások), 

s most újraolvasom. Bár az ürügyet e újraolvasáshoz a másik könyv (is) adta: Käbi Laretei: Hová tűnt az  a nagy szerelem?

   S ami  a két könyvben közös, mindkét hölgynek az ismert színésznőnek és a zongoraművésznőnek egy időben  társa volt Ingmar Bergman, a híres rendező. Annak idején az ő életrajzát is olvastam, emlékszem a nagy szerelmekre, a házasságaira,  s hogy a végén lenyugodott valaki mellett. Az utóbbi foglalkozására nem emlékszem. Miért nyugodott le? A hölgy szürke eminenciás volt, vagy csak a személyisége volt olyan, hogy tudta kezelni a rendező lelki bajait, vagy már ő került abba a korba, hogy felhagyott a csatározással? Jó szó e a csatározás? Az önemésztéssel, a féltékenységgel, a másik bekebelezésével? A másik tönkretételével mondjuk ki magyarul. A szenvedélyes nagy szerelmek így fordultak saját ellentétükbe, kalickává váltak, s hiába születtek gyermekek, már a hölgyek útja elfelé vezetett tőle. Ami mégis szép, a további kapcsolatok, a megmaradt barátságok.

S a két könyv ürügyén gondolkodhatunk szerelemről, házasságról, gyermekekről. Liv Ullmann könyve a mélyebb, gondolkodtatóbb. Ő életrajzot ír. Ahhoz képest, hogy valahol belekényszerült a könyv megírásába, mélységet nyit meg előttünk. A nő, az anya, a szerető, a feleség, s nem utolsó sorban a színésznő. 

S hoznék egy oldalt, ahol idézetek olvashatók a könyvből. (Most nem kell bemásolgatnom, hisz még a könyv végére sem értem.) S még két érdekesség: a könyv fordítója Csernus Mariann, a színésznő. Nagyon szép  a könyv nyelvezete! S nézem, a kiadás amit olvasok utánnyomás volt, annak idején már megjelent 75 000 példányban! Ma hány példányban adnak ki egy-egy KÖNYVET? Könyvre gondoltam, irodalomra, nem olvasmányokra.



4 megjegyzés:

  1. Koszonom a kiemelt emlitest:)pedig en nem is irtam, csak olvasom.Mar a masikat olvasom a Valasztasokat.
    De most kaptam uj olvasnivalot is Toled, ezt is koszonom!(mar sokat kaptam Toled)
    Liv Ullmannt nagyon sok szempontbol lehet megkozeliteni, illetve a konyvet, en abbol egyet emeltem ki, amikor irtam, te most maskent.Tetszett nagyon!!

    VálaszTörlés
  2. Látod, azt meg én nem olvastam. Most erre a kettőre, így együtt nagyon kíváncsi voltam.

    VálaszTörlés
  3. Én nem Liv, hanem Linn Ulmannt, a lányt olvasom hamarosan, a könyvtárból már kihoztam a könyveket.Fotel mellett tornyosodnak még más könyvekkel együtt. Egyik címe "Mielőtt elalszol", a másiké: "Stella zuhan". Ez utóbbit nálad is láttam ajánlásként.
    A most ajánlottakat is felírom a kisokos füzetembe, amit viszek, ha megyek újra a könyvtárba vagy könyvesboltba.

    VálaszTörlés
  4. Nem csodálom, hogy író lett a lányból! Ágnes, igazából egy múltkori bejegyzésedre kellett volna linkeljek, jól megkevertem a két könyvét. A lényegen nem változtat, felkavarja az embert, elgondolkodtatja.

    VálaszTörlés