Oldalak

2017. december 30., szombat

Amit a látvány mögé képzelünk

Hazafelé utaztunk, megálltunk Lovasberényben dohányt venni. Én meg, természetesen kastély-templom romot pillantottam meg.


Megnéztük. Sajnos a kaput őrző oroszlánokat nem fotóztam. A többinek: fáknak, stb. nyoma sincs ma már.
 
Templomfelújító országunkban ritka az ilyen romos templom vagy inkább kápolna. S ha azt nézzük, hogy mellette a kastély is meglehetősen elhanyagolt állapotú, ne csodálkozzunk. Pedig a részletek...





 


Miután körbejártam néztük volna meg a kastélyt. De az ajtón egy cédula jelezte novembertől márciusig nem látogatható. Nem értettem, hogy mi? A romjai? S láss csodát a romokban mégis élet van. Az előcsarnokban kiállítás nyomait láthattuk, s mert többen parkoltak le a kastély körül, s indultak az erdő felé, tőlük érdeklődtem. Elkezdték a felújítást, ami a családfő halála után abbamaradt. Viszont még e romos épületben is rendeznek kiállításokat, karácsonyi vásárokat, sőt esküvőt is! Láttam a fotókat a neten. Nos ehhez kell aztán a fantázia. Ezek szerint volt.




 



 

A beszélgetőtársaktól hallottunk a kastélyparkról, a valaha volt angolparkról, a tóról. Odamentek sétálni a parkoló autók utasai, a kismamák gyerekekkel kihasználva e tavaszias téli délutánt.
Reménykednek, hátha akad egy új felújítója, hasznosítója a kastélynak, esetleg a kápolnának. Megérdemelnék, ahol még a romokba is életet lehelnek.


 

Utólag találtam erre a bejegyzésre. Érdemes belenézni, s a kastélyban körülnézni a fotóival.

6 megjegyzés:

  1. Istenem, az országban mennyi ilyen szépség lesz az enyészeté! Még így is csodálatos!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Engem nagyon felkavart, főleg a beszélgetés és a fotók után(esküvői).

      Törlés
  2. Templomfelújító országunkban?!Egyszer végigmegyek veled az Ormánságon.Siralmas.Református templomok.Évtizedek óta nem használják.Persze,ahol hívő ember nincs,ott összedőlhet a templom is,mert funkcióját veszti...Ezt nemcsak az Ormánságra értem.
    Anci

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Anci, sokfelé jártam, sokat fotóztam, mindenfelé és mindenfélét. Az utóbbi talán másfél évtizedben szemmel láthatóan megszépültek, újultak. Persze területi eltérések lehetnek. Az Őrség széléről a megyeszékhelyre került a lelkész, mikor ott jártunk még üres volt a parókia. Beszélgettünk valakivel, kiábrándult volt: elmentek dolgozni külföldre vagy elköltöztek az emberek. Nincsenek, akik eltartsák. Akik még dolgoznak hétvégén autóban ülnek, s településről településre utaznak, hogy vigyék a híveknek az áldást.Jól írtam?

      Törlés
  3. Nem tudom, kinek lenne "kötelessége" a kis falusi templomok megőrzése - még akkor is, ha kihalnak falvaink. Lehet, hogy senkinek. Amikor egy települést elhagynak a lakók, ott már templomra sincs szükség. Az embereket kellene itt tartani - de ez lehetetlen.
    De ne aggódjatok, jönnek "mások"....akik nem a "másvilágon" hanem itt, a mi hazánkban akarnak majd élni. És ők majd építenek magunknak templomot. Akár a mieink tégláiból is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Azért reméljük nem mások jönnek, s az értékes kicsi templomok is felújítóra találnak. Előttem Szatmár-Bereg példája. Úgy legyen!

      Törlés