" Egy embernek való, jó ház, maga a beteljesült csoda. A ház, főleg az 
ilyen falura néző „úri tanya”, a természetben van. Része, egy darabja a 
természetnek. S a ház lelke maga az ember… Ember nélkül a ház lassan 
pusztul, és meghal. Lehet, talán még szerencsésebb megfogalmazás, s 
jobban körülírja a valóságot, hogy lelket lehel az élettelen falakba, a 
bútorokba, s mindenbe, amit használ. Azzal, ahogy benne él, főz, mos, 
takarít, tisztálkodik, rendben tartja, óvja, s ha arra van szükség, 
javítgatja, szóval egész ottlakásával valamiféle rend és harmónia 
szerint cselekszik. Úgy igyekszik egyensúlyban tartani a házat a 
körülötte lévő természettel, hogy ez őt és a házat minél több jóérzéssel
 töltse el. Persze, ez utóbbit tényleg embere válogatja. A csattogó fóliadarabokkal díszes és szalmatörmelékkel elegyes 
széjjelséget látva, ritka országjárásaim közben, s néhány nagyon 
lepusztult házra nézve, felvetődik: lehet, tényleg jobb volna, ha a 
házak választhatnának maguknak való embert. Nem tudni… Nekünk talán 
sikerült. És a háznak is. Persze csak akkor, ha utánunk is meghagyják 
olyannak, amilyen még sokáig lehet: a múlt egy jól konzervált 
pillanatának, ami olyan, mint egy jó fotó"
  
 „Visszatekintve az időben, az első percre gondol… Amint beléptek a 
napsugaras kiskapun, s egymásra néztek a feleségével. Vágyakozást és 
lelkesedést látott a szemeiben, mint régen, a fészekrakó években. Mintha
 mindig is vártak volna erre a pillanatra, s tudta, győzködnie nem kell.
 Dobogó szívvel léptek be a vastag falak közé. A ház ablakain ömlött 
befelé a tavaszi napfény, odabenn csend volt és béke, ahogy leültek. 
Tétova gondolataikat, s a végső döntés előtti kétségeket elnyomta az a 
nyugalom, amely meleg takaróként telepedett rájuk, s amitől úgy érezték,
 soha nem is éltek másutt, csak itt.  
Befogadta őket a ház, s ők 
rátaláltak a házra. Mint a remeterák, ki páncél nélküli védtelen testét 
csak annyi időre tárja a hatalmas víz veszélyeinek szívdobogva, amíg 
gyorsan átköltözik abba a csigaházba, amely épp jó rá. A sajátjába, ami 
rátalált, s amit kiválasztott.” 
„Ezt a fajta boldogságot pénzen nem 
lehet megszerezni. Mert nincs „annyi” pénz, amelyen meg lehetne venni a 
madárdalt, s a nagy diófát, ami az élő múlt, jelen, s jövő… Az öreg 
akácokat..., meg a vaskeménységű, hatalmas szilfát, „aki” úgy áll a ház 
előtt rendületlenül, mint sötétbozontú, subába burkolózott szálas 
betyár, aki fokosára támaszkodva fenyegető árnyékával a bentalvókra 
vigyáz. Tudja, hogy mindez túl fogja őt élni, s hogy nincs már annyi 
ideje, hogy akkorának lássa  
a kert sarkában sarjadzott kis diófát, 
mint amelyiket az imént megcsodált - de nem bánja. Szeretettel néz rá, 
és elhatározza, hintát akaszt majd vastag oldalsó ágára az unokáknak, 
hogy kedvükre játszhassanak. ők majd láthatják, mint válik óriássá a kis
 facsemete, s megszeretik majd a házat.  
És a ház is befogadja őket, mert - talán attól, hogy mindig jó emberek éltek benne… - sugárzik belőle a szeretet.” Farkas Csamangó Zoltán