Oldalak

2017. április 25., kedd

Sökfás temetők

A sökfás temető ill. sökfák állítása a sírokra az Őrség református temetkezéseinek jellegzetessége.

 "Az országban egyedülálló temetkezési szokás emlékét őrzik az őrségi temetők. Az egyre modernebb sírok között - Kercaszomoron, Bajánsenyén, Velemérben és még néhány őrségi településen - látható még egy-egy sökfa, melyeket egykor református halottaknak állítottak itt, a nyugati határvidéken. Ahogy a holtak emléke egyre halványul, a sökfák is fokozatosan elkorhadnak, s a református fejfákból 15-20 év múlva talán egy sem marad. Az egyszerű fejfák ma már legfeljebb turistalátványosságot jelentenek, a szokás végleg kihalt ezen a vidéken.
A sökfa ma már ritkán használt elnevezés az Őrség falvaiban. Sökfát a református elhunytaknak állítottak. A katolikus és az evangélikus halottak sírjára kereszt vagy fedeles kereszt került. A sökfa (sőkfa, sőgfa) a süvegfa helyi tájnyelvi formája. A kifejezés eredetére utalhat, hogy a fedetlen fővel, hajadonfőtt járó emberre ritkán még ma is azt mondják, sőgetlen, azaz süvegetlen.
Az Őrségi fejfák egyszerűek, a feliratokon kívül sokszor semmiféle díszítményt nem találunk. Anyaguk általában tölgyfa, ritkán bükk, szegények esetében helyenként fenyő. Magasságuk állításkor 100- 160 centiméter között van. Amikor a földbe ásott része elkorhadt, a megmaradt fejfát lejjebb ásták.
Kercaszomoron, Bajánsenyén, Veleméren és Őriszentpéteren látható a temetőkben sökfa."
 
Hazafelé Márokföldön álltunk meg fotózni. Nagyítottam, hogy a feliratok olvashatók legyenek... S  a velemériek régebbi fotóim.



  

  

 



 

 



 
és Velemérben


 


9 megjegyzés:

  1. Ismerős fejfák. Én a kercaszomori temetőben lévőket láttam, fotóztam és írtam róluk. Ott is pontosan ez az információs tábla és szöveg volt róluk kifüggesztve. Előtte nem ismertem ezt a szokást.
    A fotóid segítségével újabb sökfás temetőt ismertem meg, köszönöm.

    VálaszTörlés
  2. Érdekes, éppen délután nézegettem a Kercaszomorról tudnivalókat, oda is elmegyünk majd. Köszönöm, hogy felhívtad a figyelmem. S mindig tanul az ember, míg a régi fotókat válogattam, többet kivettem, mert azok nem rökfák voltak, csak ahogy írtak róluk ún. fedeles keresztek, szerintem.

    VálaszTörlés
  3. Még soha nem hallottam, olvastam ezt a kifejezést: sökfa. Ilyenkor (is) örülök, hogy blogolok. Tanultam megint tőled, köszönet érte!!!

    VálaszTörlés
  4. Én is tanultam, tudod megyünk az autóval, tábla: temető. Leállás, tolatás, bemegyünk, szembesülünk, hogy mit is látunk. Velemérre emlékeztem, hogy ott is fotóztam, régen volt 2012-ben. Vagy 2014-ben?

    VálaszTörlés
  5. En is tanultam! soha nem hallottam, nem lattam..koszonom!

    VálaszTörlés
  6. Mennyire szebb egy ilyen sír,mint a szokásosak....
    Ki is néztem magamnak egyet.:)))))

    VálaszTörlés
  7. Mónika, én sem véletlenül szeretem a régi temetőket.

    VálaszTörlés
  8. Erről a fajta temetkezési módról én sem hallottam. De tetszik nekem ez a temető. Nem szeretem a csicsás, maiakat....

    VálaszTörlés